کتاب هایی که خوندم


تو ایران که بودم، کتاب سال بلوا رو خوندم که دوسش داشتم.

کتاب کافه ای به نام چرا رو خوندم که چیز جالبی نبود.

کتاب مامان و معنی زندگی رو شروع کردم که خوشم نیومد و بعد از 50 60 صفحه، بقیه شو فقط ورق زدم ببینم چیز جالبی توش پیدا میشه برای من یا نه که نشد و به نظر من خیلیییی کتاب حوصله سربری بود.

کتاب زمین انسان ها رو شروع کردم که مال سنت اگزوپری بود ولی بعد از 20 30 صفحه رهاش کردم. خوشم نیومد.

بیست سی تا کتابم با خودمون آوردیم که از بین اینا دید و بازدید جلال آل احمدو خوندم و قشنگ بود به نظرم. اما جمله ی خاصی ازش ندارم که بتونم بنویسم. کلا کتابش پر از داستان های کوتاهه که داره فضای فکری (بیشتر مذهبی) آدما رو به تصویر می کشه و اینکه چه تصوری از مذهب دارن و چیا رو رعایت می کنن و چیا براشون بی اهمیته و ... . چون کتاب کوچیکیه، به نظرم ارزش اینو داره که آدم یه بار یه نگاه بهش بندازه. اما اینکه بخواد داستانی داشته باشه و توش اتفاق خاصی بیفته، این جوری نیست.

کتاب درباره ی معنی زندگی ویل دورانت رو خوندم و خیلی خوشم اومد ازش. البته؛ شاید هر مدل آدمی دوسش نداشته باشه ولی من دوسش داشتم. اگر سلیقه تون به من نزدیکه و تو دهه ی چهارم زندگیتون هستین مثل من، بخونینش. شاید شمام دوسش داشتین.

کتابش کلا فقط طرح سواله. قضیه اینه که یه نفری که قصد خودکشی داشته، برای ویل دورانت نامه می نویسه و میگه به من بگو چرا نباید خودکشی کنم.

ویل دورانت به نظرش این سوال جالب میاد و سوال رو برای آدم های مختلفی از فرهنگ ها و موقعیت های مختلفی می فرسته؛ از دکارت و گاندی گرفته تاااا بازیگرها و یه آدم محکوم به حبس ابد و ... .

بعد جواب این آدما رو توی این کتاب گردآوری کرده. یعنی؛ حتی اونایی که جواب داده ان که من وقت ندارم به سوالت جواب بدم رو هم حتی توی کتاب آورده!

اینم بگم که کتاب در نهایت هیچ نتیجه گیری ای نداره؛ نباید انتظار داشته باشین که آخرش بگه خب به این دلایل این آقا نباید خودکشی کنه. کلا می خواد از دیدگاه های مختلف نشون بده که هدف مردم از زندگی کردن چیه.

کتاب پدرسرگی تولستوی رو خوندم. بد نبود. در مورد یه نفریه که همه چیو ول می کنه و میره کشیش میشه.

--

بعدم میام تیکه هایی از کتابا رو می نویسم :).


نظرات 5 + ارسال نظر
نازنین یکشنبه 15 خرداد 1401 ساعت 00:49

نگو که کامنتای من بازم ثبت نشده :///

چرا، چرا، رسیده.
هنوز چند تا کامنت دیگه مونده که جواب بدم‌. ببخشید که من همه رو با هم جواب نمیدم.

نازنین جمعه 13 خرداد 1401 ساعت 23:22

من کتاب مامان و معنی زندگی رو سال ۹۸ خوندم و الان واقعن خیلی یادم نیست ازش. اما اون زمان نظرم این بود که کتاب خوبی بود. کلن من کتابابی یالوم رو دوس دارم، چون با روان شناسی مخلوطه و جذابه واقعن. دروغ گویی روی مبل رو هم خوندم ازش و دوس داشتم.

این کتاب درباره معنی زندگی رو خوشم اومد از توصیفش. باید پیداش کنم و بخونم :) مرسی که معرفی کردی.

و یه چیز خنده دار این که من این کتاب آخرو هی میخوندم "پدر سگ" تولستوی :))))))))))
و هی میگفتم وا چه کتابیه این جوری ترجمه اش کردن :)))))

کتاب خوندن خیلی سلیقه ایه دیگه. منو جذب نکرد ولی شاید برای خیلی ها جذاب باشه :).
خواهش می کنم :). امیدوارم دوست داشته باشی و برای تو این طوری نباشه که بعدا بیای بگی اصلا به درد نمی خورد کتابش .
، یه لحظه گفتم نکنه من اشتباه نوشته ام .

دختری بنام اُمید! جمعه 13 خرداد 1401 ساعت 15:46

خب خوبه که مامان و معنی زندگی رو گفتید خوب نبود، نمیخونمش. چون خیلی جاها دیدمش، گفتم شاید واقعا کتاب خوبی باشه. البته یه حسی هم بهم میگفت که وقتی همه میگن خیلی خوبه، احتمالا من قرار نیست خوشم بیاد
حتما درباره معنی زندگی رو میخونم، باید کتاب جالبی باشه. ممنون برای معرفی

کتاب خوندن خیلی سلیقه ایه؛ حالا شاید شما بخونین و خوشتون بیاد.
ولی این درباره ی معنی زندگیمو من واقعا دوست داشتم؛ باعث میشد آدم یه کمی فکر کنه :).

AE پنج‌شنبه 12 خرداد 1401 ساعت 02:59

فکر کنم دلیلش این باشه کتاب از انگلیسی به فارسی ترجمه شده :)
Man's searching for meaning
در اصل باید از مترجم انگلیسی زبان تشکر کرد که نگفته
BTW say yeah to life :D

ئه، خب پس خدا رو شکر که طرف اصل آلمانیشو ندیده :)).

AE پنج‌شنبه 12 خرداد 1401 ساعت 02:26

مامان و معنی زندگی از اروین یالومه؟
اگه این اونه ، در اصل یکی از شاهکارهای روان‌شناسی تو چند دهه اخیره :D

نمی‌دونم قبلا گفتم یا نه ولی کتاب انسان در جست و جوی معنی از ویکتور فرانکل رو خوندید؟ من این کتاب رو تو زمینه روان‌شناسی واقعا دوست داشتم ، البته سلیقه هرکس متفاوته اما گفتم بگم شاید شما هم دوست داشتید کتاب رو :)
اصل کتاب هم به آلمانی نوشته شده و اسمش trotzdem ja zum Leben sagen عه:) متاسفانه وسع دانشجویی من نرسید کتاب زبان اصلی رو بخرم ولی حتی ترجمه فارسیش هم قشنگ بود

آره، همونه ولی به درد سلیقه ی من نمی خورد، من خوشم نیومد.
انسان در جست و جوی معنا رو اتفاقا مامان شایان بهم معرفی کرد و گذاشتمش تو لیست که بخرمش. ولی چقدر معنی اسم آلمانیش فرق داره و چقدر طرف تمیز ترجمه اش کرده.
اگه بدی به مترجمای امروزی، احتمالا دقیقا اسم کتابو میذارن " با این وجود، به زندگی بله بگویید" :D.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد