کلاس انگلیسی


برای پسرمون یه کلاس آنلاین از Preply گرفتم برای انگلیسی. گفتم مثلا ماهی یکی دو بار با یه نفر انگلیسی صحبت کنه، شاید خیلی بیشتر کمکش کنه.

واقعیتش اینه که انگلیسیشو الان اگر به نسبت بخوایم مقایسه کنیم، بهتر از منه. یعنی با توجه به سنش و اینکه دو زبانه هست، خیلی خوب صحبت می کنه و خیلیییی از کلمه ها و اصطلاحا رو من ازش یاد گرفته ام و اینا چیزاییه که خودش با کارتونایی که می بینه یاد گرفته. و می تونه همونا رو هم توی موقعیتش دقیقا استفاده کنه. یعنی این جوری نیست که صرفا یه سری چیزا رو شنیده باشه و بلد باشه. واقعا چیزی که شنیده رو استفاده می کنه و من خیلی وقتا متعجب میشم که عجب جمله ای به کار برد یا حتی ازش می پرسم اینی که گفتی چیه و بعد باید خودم سرچ کنم.

وقتی توی خونه با هم حرف می زنیم، من فقط جملات ساده رو می تونم باهاش به انگلیسی صحبت کنم. بیشتر از اون، خودم بلد نیستم. من با انگلیسی ای که بلدم، می تونم برم تو کنفرانس یه ساعت صحبت کنم و کارمو ارائه بدم، ولی نمی تونم توی خونه به بچه ای که روی مبل می پره، بگم بچه جان چقد ورجه وورجه می کنی؟ نمی دونم چطوری توضیح بدم ولی چیزی که من بلدم از نظر کاربردی، به درد صحبت کردن با بچه و موقعیت های بچه نمی خوره. نهایتا بتونم چهار تا اینو بگیر، اینو ببر، اونو بیار و این چیزا رو باهاش صحبت کنم.

این شد که گشتم دنبال کلاس برای بچه و فیلتر هم کردم که مال بریتانیا باشه که با یه لهجه ی درست و درمونی یاد بگیره از اول.

چند تا پیدا کردم و ویدیوی نمونه شونو گوش دادم و از بینشون به یکی پیام دادم و همونم اکی شد. بقیه یا خیلی تند صحبت می کردن (بیشتر، اونایی که آمریکایی بودن) یا به درد بچه ها نمی خوردن؛ مثلا طرف می گفت من کارم بیزینس چی چیه و مدرکم فلانه و کلا کسی بود که بیشتر به درد امتحانای آیلتس این چیزا می خورد.

از بین اونایی که نوشته بودن که کلاس بچه دارن و تجربه ی تدریس به بچه ها رو دارن، یکیو انتخاب کردم. یه خانم رنگین پوست بسیااار مهربون و مناسب برای بچه ها که خیلی شمرده صحبت می کرد.

از اول میتینگ نمیدونم چرا هیچ استرسی نداشتم که خب اگه پسرمون نفهمید چی! همه اش فکر می کردم که خب می فهمه دیگه. و خب اتفاقا می تونم بگم نود درصد حرفاشو هم فهمید.

واقعا خوشحال شدم. یه جاهاییشو که نمی فهمید، به من می گفت چی گفت؟ می گفتم از خودش بپرس. یه بارشم که راستش خودمم نفهمیده بودم طرف چی گفت ولی خب رو نکردم .

خانمه قشنگ یه چیزایی آماده کرده بود برای پسرمون و می دونست می خواد چیکار کنه.

یه کمی ازش سنشو پرسید و اسمشو و از این چیزا. بعد می خواست بفهمه چقدر بلده، گفت یه جمله بگو توش Nothing باشه! می خواستم بگم حاج خانم این همممه چیز، تو باید دقیقا همین منفی ای رو که فارسی واقعا به شکلی استثنائی و متفاوت با زبونای دیگه دو بار منفی می کنه رو بپرسی؟!

پسرمونم گفتم I don't want nothing! یا یه چیزی تو همین مایه ها .

بعدم اینکه اصلا پسر ما هنوز مفهوم "جمله" رو نمی فهمه. اگه بهش بگم با فلان چیز جمله بساز، نمی فهمه یعنی چی. بهش میگم یه چیزی بگو که توش فلان باشه. چون هنوز مدرسه نمیره، خیلی از اصطلاحا رو درک نمی کنه. خب هنوز نوشتن بلد نیست اصلا.

یه جا دیگه هم خانمه یه متنی آماده کرده بود، بهش گفت بخون! گفتم حاج خانم این بچه اصلا مدرسه نمیره!

با این وجود براش توضیح میداد که هر جا Sch دیدی، این مثل اسکول خونده میشه و اینا.

واقعا برام عجیب بود که با اینکه گفتم بچه ی ما مدرسه نمیره، بازم یه سری چیزای این مدلی گفت. من نمی دونم تو آمریکا مردم بچه شون تو مهد حروف رو یاد می گیره. چرا خانمه بازم توقع داشت که حداقل حروف رو و صداهاشونو بشناسه.

یه قسمتشم از پسرمون پرسید حیوون مورد علاقه ات چیه؟ پسر ما هم گفت پلنگ سیاه! گفت ئهه، من توقع داشتم بگی گربه، سگ. بعد می خواستم راجع به نژادش بپرسم ازت. حالا غیر از پلنگ سیاه، دیگه چی دوست داری؟ پسرمون میگه کروکودیل .

در کل، همه چیش خیلی خوب بود. پنج دقیقه ی آخرو هم خودم با خانمه حرف زدم. گفتم به نظرتون چطور بود کلاسش؟ گفت خیلی عالی بود و همه چیو می فهمه و روون هم صحبت می کنه. اصلا مشکلی نداره. من فقط می تونم کمکش کنم که حرف بزنه و بهتر یاد بگیره و تلفظاش بهتر بشه. خلاصه، اونم راضی بود دیگه. خدا رو شکر.

توی نمونه ویدیوی سایتش خیلی بریتیش حرف می زد، ولی توی حرفاش گفت که آمریکاییه و از سال 2018 داره انگلیس زندگی می کنه.

وسطای کلاس متوجه شدم که دیگه کاملا به لهجه ی خودش سوئیچ کرده.

آخر کلاس گفتم میشه با همون بریتیش با بچه ی ما صحبت کنین؟ چون ویدیوهایی که می بینه، کارتوناش همه بریتیشن، میخوام تلفظاش یکی باشه. گفت باشه ولی بریتیش سخت تره. گفتم اشکالی نداره. لطفا با این وجود باهاش بریتیش صحبت کنین.

من تا الان نمی دونستم به نظر بعضی ها بریتیش سخت تره.

به نظر من آمریکایی ها همیشه خیلی تند حرف می زنن و حرفا رو می جوئن. البته؛ اینم می دونم که خب آمریکا بزرگه و لهجه های متفاوتی داره. ولی کلا پروتوتایپ حرف زدن آمریکایی برای من همیشه خیلی تندتر از بریتیشه. ولی این خانمه حتی توی آمریکایی حرف زدنش هم شمرده و قابل فهم بود. حالا نمی دونم به خاطر لهجه ی شهر خودش بود یا چون معلم بود این جوری بود.

--

می خواستم یه چیز دیگه بنویسم، ولی الان همسر یه چیزی گفت، با اون این پستو تموم می کنم. بقیه رو توی یه پست دیگه می نویسم.

همسر اینا امروز از اون میتینگ ها داشتن که توش بازی می کنین و با بازی یه سری چیزا رو می فهمین در مورد تیم و بهبود شرکت و اینا.

یه قسمتش این بوده که باید دو نفر دو نفر می شده ان، بدون اینکه حرف بزنن، هر کدوم یه دستشونو میاوردن و با هم دیگه یه موشک کاغذی درست می کردن. یعنی یه دست مال همسر، یه دست هم مال همکارش. هر کس موشکش بیشتر میرفته، برنده بوده.

ایده شونو برای کار تیمی دوست داشتم. اینکه بتونی خودتو با یه نفر هماهنگ کنی، بدون اینکه باهاش حرف بزنی و یه کار پرفکت انجام بدی، قشنگ بود.

یه بازی دیگه شونم این بوده که دو تا دوتا رو به روی هم واستن، با پانتومیم به طرف مقابل بگن که چرا اینجان و این میتینگ بابت چیه. طرف مقابل باید با همون پانتومیم کوتاه دو سه تا کلمه بنویسه. بعد از اینکه هر دو نفر این کار رو کردن، نوشته هاشونو بالا می گیرن که ببینن هر کسی تونسته پانتومیم طرف مقابلش رو درست بفهمه یا نه.



نظرات 9 + ارسال نظر
کهکشانى یکشنبه 9 بهمن 1401 ساعت 00:49

به خانم یا آقاى یادگار
https://hitalki.org/
این سایت نمونه ایرانى سایت preply هست
اما خب من ازش استفاده نکردم

ئه، چه جالب. مرسی عزیزم که معرفی کردی :).

یادگاری شنبه 8 بهمن 1401 ساعت 01:33 http://skyboy96.blogsky.com

دختر معمولی جان یه دنیا ممنونم از راهنمایی های کاملت نظرت اگر چه به قول خودت کارشناسی نیست، اما برای من ارزشمنده چون تجارب و تلاش های مخصوصا مادرانه ات بسیار دقیق و مسئولانه هستسلامت و تندرست باشی مهربون
الان کامنت قبلم رو دیدم: واقعا شرمنده ام از اووون همه غلط: چون موقع تایپ، ویرایش هم میکردم، دیگه موقع ارسال مجدد چک نکردم
بعد از خوندن مجدد کامنا خودم به معنی واقعی کلمه دهنم سرویس شد

خواهش می کنم عزیزم :).
امیدوارم به دردت بخوره.
باور کن وقتی این کامنتو گذاشتی، تازه برگشتم ببینم چیو غلط نوشته بودی. وقتی خونده بودم، ذهنم خود به خود درست کرده بود غلطا رو. اصلا متوجه نشده بودم!

یادگاری جمعه 7 بهمن 1401 ساعت 16:57 http://skyboy94.blogsky.comه

معمولی جان سلام. من از خواننده های خاموشت هستم. به دلیل شرایطم فقط وبلاگ ها رو میخونم و خیلی کم کانت میذارم یا نمیذارم.
اما به هر حال الان شرایطی دارم که بهتون بم من از وبلاگ تون و مطالب ریز و جزئی که مینویسید خیلی استفاده میکنم و خیلی وقتها در گروه های مجازی و حضوری، برای شناخت واقع بینانه ی آلمان، وبلاگتون رو با اجازه تون معرفی میکبه دلیل اینکه من نم
الان سوالی برام پیش اومده: پسرای منم با همین کارتونها و چند تا کارتون دیگه انگلیسی رو یاد گرفتن اما خب به این دلیل که من به علت لهجه ی نه چندان خوبم، اصلا باهاشون حرف نمیزنم؛ خیلی کم صحبت میکنن.
این کلاسی که گفتین میشه بیشتر توضیح بدین؟ منم که تو ایرانم میتونم بگیرمش؟ یا آگه امکانش تو ایران نیست، شما پیشنهادی دارین که پسرام با به نیتیو بتونن حرف بزنن؟ پیشاپیش ممنون از راهنمایی هات دختر معمولی مهربون

سلام عزیزم،
شما خیلی لطف دارین. امیدوارم مطالب اینجا واقعا به درد کسایی که بهشون معرفی می کنین، بخوره :).
این سایته فکر نکنم راستش تو ایران کار کنه. متاسفانه اینترنت ایران طوری نیست که بشه روش حساب کرد.
این سایته، اسمش preply.com ه. به نظر من، خیلی سایت خوبیه. میری توش سرچ می کنی هر چی که می خوای. فعلا بیشتر کلاس زبان داره برای زبان های مختلف. ولی یه سری چیزای دیگه هم داره، مثل هنر. فکر کنم کم کم دارن بزرگش می کنن ولی فعلا تاکید اصلیشون روی زبانه.
خلاصه، تو سایتش سرچ می کنی، هر معلمی رو که خواستی، انتخاب می کنی. باهاش تماس میگیری. اول یه ساعت آزمایشی میذاری (البتهَ؛ برای آزمایشیش هم باید پول بدی ولی فکر کنم زمانش کمتره). بعد اگه خوشت اومد، هر وقت دلت خواست، رزرو می کنی با طرف.
مجبور هم نیستی منظم کلاس بگیری. فقط باید حواست باشه که به اندازه ی کافی زود رزرو کنی که وقت های طرف پر نشده باشه. تا چهار ساعت قبل از کلاس هم حق کنسلی داری و پولت هم توی حسابت می مونه.
بعد آپشن های سابسکرایب مثلا هفته ای یه بار، هفته ای دو بار و غیره داره سایتش که بسته به سرعتی که میخوای یاد بگیری، می تونی از اونا هم رزرو کنی که هر بار نخوای هی پول بدی. یعنی مثلا اگه بزنی گزینه ی هفته ای یه بار، خودش آخر ماه یا اول ماه، پول چهار جلسه رو از کارت اعتباریت کم می کنه و چهار ساعت به ساعت هایی که می تونی رزرو کنی، اضافه می کنه. حالا اگه توی یه ماه تو رزرو نکردی این چهار ساعت رو، بازم پولت نمی پره؛ بلکه، به ماه بعد منتقل میشه.
همه چیش به نظر من خیلی عالیه برای کسی که بخواد آنلاین یاد بگیره. فقط متاسفانه تو ایران و با اینترنت اونجا و با توجه به اینکه ایرانی ها احتمالا نمی تونن کردیت کارت بگیرن، فکر نکنم خیلی قابل استفاده باشه.
وگرنه اگر میشد، من فکر می کنم حتی از قیمت ایران هم واقعا ارزون تر بود.
من تو ایران مثلا کلاس آلمانی (تازه توی شهر خودمون که کوچیکه) شنیدم که بچه ها خصوصی می گرفتن، می گفت ساعتی 750 تومن ایناست. اینجا کلاس با نیتیو هست ده یورو اینا!

برای حرف زدن با نیتیو، راستش از این سایتا زیاده مثل italki. ولی خب به نظرم، همه اش مشکل اینترنت ایرانه که اصلا این قدر جواب نمیده که بخوای با کسی آنلاین حرف بزنی.
ولی اگر به هر دلیلی، دسترسی به نیتیو براتون میسر نشد، به نظر من، بی خیالش نشو. فکر نکن حالا که من تلفظام خوب نیست، پس بهتره باهاش حرف نزنم کلا.
بچه ها که تو ایران در حالت کلی، دسترسی ای ندارن به نیتیو. یعنی تنها زمانی که اون بچه بخواد به نیتیو دسترسی پیدا کنه واقعا، وقتیه که مهاجرت کرده باشه و مثلا 20 سالش باشه. که خب برای اینکه بخواد مهاجرت کنه، اصلا باید قبلش زبان بلد باشه. پس، اون در نهایت، چه با وجود نیتیو و چه بدون وجود نیتیو، یه زمانی مجبوره انگلیسی رو یاد بگیره. خب اگه قراره مثلا ده سال دیگه بفرستینش همین کلاس های زبان معمولی که خیلی از مربی هاشون با لهجه ی فارسی صحبت می کنن، خب چرا خودتون ده سال زودتر همین کارو شروع نکنین؟
اگر هم می خواین بچه تون بهتر یاد بگیره، بهش بگین که تو معلمی و من شاگرد. تو به من یاد بده. نه حالا، همیشه ها. ولی یه جوری بازی طور. مثلا گاهی بهش بگین یه کلمه بگو که من بلد نباشم. بعد شما اون کلمه رو سعی کنین دقیقا با همون تلفظی که اون میگه (و به احتمال خیلی زیاد درسته، چون از تو کارتونا یاد گرفته) تکرار کنین. این طوری، اون عیب و ایرادای شما رو هم می گیره و حواسش هست که هر چی شما میگین، وحی منزل نیست و ممکنه غلط باشه. براش شفاف سازی کنین که بین چیزی که شما میگین و چیزی که کارتون میگه، قطعا چیزی که اون میگه درست تره.
در آخر اینو بگم که هرچی گفتم، نظر شخصیم و تجربه ی شخصیمه. نظر کارشناسی نیست :).

دختری بنام اُمید! جمعه 7 بهمن 1401 ساعت 16:55

کاش میتونستیم تا آخر عمر مثل بچگیامون یاد بگیرم، از لحاظ پشتکار و خسته نشدن منظورمه
این بازی هایی که تو میتینگ ها میکنن خوشم میاد، هر چند خودم حاضر نیستم با همکارام از این بازیا کنم، اینجا جو این چیزا نیست

واقعا، کاش می شد. کلا بچگی همه چیش خوبه، مخصوصا اینکه مجبور نیستی کار کنی .
.

خانم مهندس جمعه 7 بهمن 1401 ساعت 13:38 https://msengineer.blogsky.com/

ممنون بابت کارتون هایی که معرفی کردی
معمولی جان پسر شما فقط با کارتون انگلیسی رو یاد گرفت ؟
و اینکه الان پسر شما فارسی آلمانی و انگلیسی بلده ؟

خواهش میکنم.
نه عزیزم، خودمم باهاش انگلیسی حرف می زنم.
اولا یه مدت حرف زدم، بعد ول کردم. ولی دوباره که شروع کردم، دیگه ادامه دادم و دیدم که همون چهار تا جمله ی صبحانه چی میخوری و اینو بده و اونو ببر هم چقدر بهش کمک میکنه. در کنارش کارتون هم می دید و می بینه و چون همون ساختارها رو می بینه که تو خونه هم میتونه با من استفاده کنه، باعث میشه هم ترغیب بشه به حرف زدن، هم خوشحال بشه که از چیزی که یاد گرفته داره استفاده میکنه.
الان به ترتیب بخوام بگم، آلمانی، فارسی و انگلیسی بلده.
انگلیسیش در حد کار ره بنداز هست ولی هر چیزیو نمیتونه بگه هنوز. واژه هاش کمه. گرامرای if و اینا رو هم میتونه به کار ببره و جملات نسبتا پیچیده بگه ولی کلمه کم میاره.

نیوشا جمعه 7 بهمن 1401 ساعت 00:03

توی گروهمون یه دختر امریکایی (دانشجوی لیسانس) اومده بود، بعد اون اوایل با هم که صحبت میکردیم اینقدر تند تند حرف میزد واقعا من نمیفهمیدم و همش میگفتم زبان من خیلی ضعیفه...بعد ییار دیدم با استادمون صحبت میکنه و استادمون هم متوجه نمیشه....دیگه خیالم راحت شد مشکل از من نیست

نه بابا، به گیرنده ات دست نزن ؛-). به نظر منم آمریکایی تندتره ولی تنوع لهجه ها کلا زیاده.
همین انگلیسی ها رو هم که گوش میدادم، با اینکه همه بریتیش بودن، ولی باز بعضی ها خیلی تندتر یا کندتر بودن. خیلی هاشونم میگفتن کجایین. قشنگ آدم میفهمید مثلا لهجه ی لندنی چطوریه، نیوکاسلی چطوریه. بعضی هاش قشنگ انگاری امتحان آیلتس بود :).

نفس جمعه 7 بهمن 1401 ساعت 00:02

سلام سالگرد ازدواجتون مبارک
روح کاترینا در ارامش
خب بازم اومدم کتاب هایی که خودم دوست دارم بگم چون اون دفعه سلیقه مون یکی شد

البته الان با توجه به جو ایجادشده برامون کتابهام متفاوت شده که ممکنه شمادوست نداشته باشید
-ادمهای سمی
-عادتهای اتمی
-مکتوب پائولو کوئیلو
-چراغهارو من خاموش میکنم
-زنهاباگرگها می دوند(که چاپی شو پیدانکردم .خوشحال میشم به منم بگید)
-بیشعوری
بعضیاشو پی دی اف خریدم
پسرگل تو بهترین های اونجایی

سلام عزیزم،
مرسی :).
مرسی عزیزم از این همه کتابی که معرفی کردی :-*.
فقط کتاب زویا پیرزادشو قبل خونده ام.
:-* :-*.

Yasi پنج‌شنبه 6 بهمن 1401 ساعت 23:37

معمولی جان میشه اسم چندتا از کارتون هایی که پسرتون میبینه رو بگی؟
مامان من چند وقته شروع کرده به یادگیری انگلیسی، بریتیش اتفاقا، دوست داره با دیدن کارتون هم تمرین کنه.

Ben and Holly
Peppa pig
Tayo the little bus
اینا رو بیشتر از همه می بینه. اولیشو بیشتر از همه می بینه و هر وقت هم بخواد ببینه، میگم منم باهات می بینم. بامزه اس :).
آخری هم اصلش به انگلیسی نیست. دوبله شده است. و مطمئن نیستم که بریتیش باشه.
الان چیز دیگه ای یادم نمیاد که به طور منظم ببینه.

نکته پنج‌شنبه 6 بهمن 1401 ساعت 22:56

جالبه برای من بریتیش تند و تو گلو حرف زدنه ورو اعصابمه ولی امریکایی قشنگتر و قابل فهم تر
نمیدونم در مورد پیج @sadatgirlsبراتون نوشته بودم یا نه دخترش تو پیش دبستانی حروف و البته بعضی کلمات ساده رو یاد میگرفتن ...پیج جالبیه به زندگی مهاجرینی که سعی در حفط فرهنگ و اعتقاداتشون دارن کمک میکنه ایشون با وجودی که مادرش امریکاییه و متولد امریکاست وفقط دوران کودکیش ایران بوده ولی شدیدا خودشو ایرانی میدونه اگه دوست داشتین یه سر بهش بزنین

من دقیقا برام آمریکایی این جوریه :).
ندیده بودم این پیجو. مرسی عزیزم از معرفیش :-*.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد