پراکنده


از این کلاس عربیم خیلی راضیم و جدا از اینکه خیلی چیزا تا الان یاد گرفته ام، اینم یاد گرفته ام که اگه یه کمی به خودم فشار بیارم، می تونم به عربی حرفمو بفهمونم به آدما. حالا نه کامل و با جمله های درست ها ولی خب طرف می تونه بفهمه اگه دقت کنه .

ولی اینم فهمیده ام که واقعا عربی مصری خیلی فرق داره با عربی معیار. میگه "اِحنا"؛ میگم یعنی چی؟ میگه "نحن"! میگه "امبارَح"؛ میگم یعنی چی؟ میگه "اَمس"، میگه "اِزَّیِک"؛ میگم یعنی چی؟؛ میگه یعنی "کیف حالک" ولی به جای "سلام" به کار می ره!

حق میدم به خودم که نفهمم چی میگن واقعا. البته در مورد اینکه چرا عربی بقیه ی جاها رو نمی فهمم و توجیهم چیه فعلا نظری ندارم .

--

این آقاهه که بهم درس میده، یه کمی از من کوچیک تره، فکر کنم 32 سالشه. دو تا بچه داره که یکیشون همین یکی دو هفته پیش سه سالش شد، اون یکیشو یادم نیست گفت چند سالشه.

باهاش راجع به مسافرت صحبت می کردم. می گفتم مثلا بیایم مصر ده روز اونجا باشیم.

بعد که کلی صحبت کردیم، میگه منم می خوام یه روز بیام آلمان، یه روز اونجا باشم. میگم حالا چرا یه روز؟ میگه اگه تو میای مصر به نظرت ده روز براش کافیه، خب پس برای آلمان یه روز کافیه دیگه .

--

هنوز با اینکه کلمات عربی توی فارسی به معنی دیگه ای استفاده میشن مشکل دارم. میگه میخواین بیاین باید "تذکره" بگیری. هنگ کرده بودم، بعد فهمیدم "تذکره" یعنی بلیت؛ منظورش بلیت هواپیما بود.

--

چون قبلا راجع سایت های فریلنسری براتون نوشته بودم و دیدم عده ای راجع بهشون سوال کرده بودن، گفتم یه کم دیگه از تجربه هام براتون بگم که یه وقتی کلاه سرتون نره.

مثلا؛ یکیش این که بعضی ها طفره میرن از قیمت دادن، میگن حالا با هم کنار میایم، خب خودت نظرت چقدره و ... . از این آدما حذر کنین.

فریلنسر حرفه ای، توضیح پروژه رو می خونه، حساب می کنه که این کار براش چقدر ساعت کار میشه، ساعتی چقدر لازم داره و حداقل پولی که میتونه درخواست بده چقدره و بعد یه پیشنهاد دقیق میده؛ نه اینکه بگه حالا بذار شروع کنیم، بعد با هم کنار میایم!

بعضی هاشونم خیلی ادای حرفه ای بودن درمیارن و یه فایل به ظاهر دقیق میفرستن که یعنی ما دونه به دونه ی موارد کار شما رو حساب کرده ایم.

مثلا یه بار طرف به من لیست قیمت داده بود که پروژه ی شما این بخشا رو داره و هر بخش این قدر ساعت لازم داره و این قدر قیمتشه. یه جاهایی یه روز کاری رو هشت ساعت حساب کرده بود، یه جایی ده ساعت و یه جایی سه روز کاری شده بود 20 ساعت! بعد هم در نهایت، به قیمت 2400 یورو رسیده بود که از جمله ی موارد مشمول در این قیمت، 500 یورو بابت ران کردن کدی که الان وجود داره (بدون اینکه هیچ تغییری توش بده) بود :/! واقعا نمی فهمم طرف چرا فکر میکنه من باید بابت اینکه کد من رو روی لپ تاپش ران می کنه بهش پول بدم!

حالا این پروژه رو من در نهایت با چقدر دادم به کسی که انجام بده؟ صد یورو :/! و قیمتش هم واقعا از نظر حجم کاری در حد همون صد یورو بود.

یکی دیگه بود باهاش راجع به یه پروژه صحبت کردم، من 12 تا مورد رو نوشته بودم که باید انجام بشه. اول گفت 50 یورو! می دونستم که کسی که با 50 یورو اینو انجام بده، به حجم کار آگاه نیست. بهش میگم مورد یک رو دیدی دیگه توی لیست و اکیه برات با این قیمت؟ میگه آها، با اون خب گرون تر میشه! (انگاری که از اول مورد یک نبوده تو لیست!) میگه تو چقدر مد نظرته؟ گفتم شما باید قیمت بدی.

فرداش برام نوشته 500 یورو چطوره؟ :/!

یکی دیگه قیمت زده بود که ما با 70 یورو انجام میدیم. بعدا که باهاش صحبت کرده ام، میگه ولی ما مورد یک رو انجام نمیدیم :/! حالا غیر از مورد یک، بقیه چی بود؟ مثلا فونت فلان جا عوض بشه، رنگ اون متن عوض بشه! فقط همین چیزا رو حاضر بود طرف انجام بده که خب نشون میداد که این آدم حرفه ای نیست.

دیگه این که توی این سایت های فریلنسری، عده ی زیااااادی از آدمایی که عضو میشن، واقعا کاری بلد نیستن و آماری هم که در مورد این سایت ها درآورده میشه حتی اینه که عده ی زیادیشون کلاه بردارن. حواستون باید باشه اگر می خواین تو این سایت ها کار کنین.

یکی از همین کلاه بردارا هم اتفاقا همین چند وقت پیش به تورم خورد.

طرف زده بود که ساکن دانمارکه قیافه ی عکسی که گذاشته بود هم می خورد به یه دانمارکی (حالا نمی دونم عکس خودش بود یا نه و ساکن دانمارک بود یا نه، منظورم اینه که کلاهبردار مال هر جایی می تونه باشه یا خودش رو به هر جایی می تونه نسبت بده. خیلی به محل زندگی طرف و این چیزاش اعتماد نکنین). اومد و صحبت کردیم و بر حسب ادعایی که از سابقه اش می کرد، منم پروژه رو بهش دادم.

فرداش اومد نوشت که نظرت چیه که پروژه رو کنسل کنی، خارج از سایت کار کنیم با هم؟ گفتم خلاف قوانینه. گفت خب آره، می دونم، ولی من با خیلی ها این کارو می کنم. لازم نیست حتما با سایت کار کنیم. گفتم و من این کارو نمی کنم. گفت آخه سایت 20 درصد از پولو برای خودش برمیداره و به من 80 درصد می رسه. گفتم اگر به نظرت کمه، می تونیم پروژه رو کنسل کنیم کلا. گفت نه نه، من دوست دارم روش کار کنم. ولی می تونیم جدا روش کار کنیم، تو هم با پی پال یا کریپتو به من پول بدی. گفتم من این کارو نمی کنم.

گفت خب پس باشه، اکیه.

بعدش باز گفت خب ما چیز زیادی راجع به هم نمی دونیم. تو چیکاره ای؟ نمی دونم چرا طرف باید از شغل من اطلاع داشته باشه ولی منم محض اطلاعش که بدونه آدم پرتی نیستم، گفتم من توی یه شرکت آی تی کار می کنم. ازم اسممو پرسید (منم چون آیدیم اسم نداره) اسم کوچیکمو گفتم که بتونه توی متناش صدام بزنه و بگه هِلو فلانی.

بعدش گفت که یه میتینگ بذاریم همین الان. گفتم من الان سر کارم، عصر اگه می خوای، بذاریم. گفت نه، من همین الان باید باهات صحبت کنم. گفتم من الان نمی تونم. بعدم صفحه ی سایتو بستم که اصلا پیاماشو نبینم. با خودم گفتم عصر چک می کنم هرچی باشه.

یه ساعت بعد تقریبا، یه کمی وقت آزاد پیدا کردم. یه سرچی کردم، دیدم اگر طرف درخواست پول خارج از سایت بکنه، میتونی پروفایلش یا پیامش رو گزارش کنی. منم روی پیاماش که گفته بود با پی پال و اینا پرداخت کنیم کلیک کردم و گزارش کردم.

عصری هم رفتم روی پروفایلش کلیک کردم، دیدم پروفایلش از دسترس خارج شده.

هر کسی میخواد توی این سایت ها کار کنه، باید کارت شناساییشو به سایت ارائه بده و احراز هویت بشه.

من دیده بودم که این پسره احراز هویت نکرده هنوز. بهش گفتم باید احراز هویت بشی، وگرنه پروفایلت بسته میشه. گفت آره آره، انجام میدم. میدونم.

حالا من نمی دونم به خاطر گزارش من بود یا اینکه احراز هویت نشده بود، پروفایلش بسته شده بود. منم خیلی راحت پروژه رو باهاش کنسل کردم.

چند ساعت بعد دیدم اومده تو بخش پیام ها نوشته که چرا قراردادو کنسل کردی؟! همین الان باید به من جواب بدی. هر چه زودتر جواب بده. بعدم زنگ زده بود توی همون سایت. منم که اصلا ندیده بودم و میتینگشم ندیده بودم. و خب برامم مهم نبود. تمام چت ها موجود بود و من مشکلی نداشتم اگر می خواست بره شکایت کنه (که قطعا نمی کرد).

فقط برام سوال بود که چرا کسی که پروفایل نداره باید بتونه به کسی پیام بده!! این فکر کنم باگ سایت بود.

فرداش رفتم فقط کوتاه بهش جواب دادم که شرمنده، من نمی تونم با کسی که حتی یه پروفایل فعال نداره کار کنم و پروژه رو کنسل کرده ام.

همون لحظه دیدم یه پیام بهم نشون داده شد که فلانی چون پروفایل نداره، پیام شما الان به دستش نمی رسه.

نمی دونم چرا ولی سایت باگ به این بزرگی داشت که اونی که پروفایل نداره می تونه به من پیام بده، ولی برعکسش نه .

خلاصه که من پروژه رو با این یارو کنسل کردم ولی برام جالب بود که چقدر آدم ساده زیاده که این آدمای کلاه بردار به این فکر می کنن که می تونن بیان تو این سایتا و راحت کلاه طرفو بردارن!

--

دیروز تولدم بود، برای شام رفتیم یه رستوران ایرانی. خیلی غذاش خوب بود و خوش گذشت بهمون، جای شما خالی .


نظرات 17 + ارسال نظر
همه چی عابیه شنبه 29 مرداد 1401 ساعت 23:45

معمولی جان تولدت مبارک
انشالله سالیان سال کنار عزیزانت روزگار رو به شادی و سلامتی و آرامش سپری کنی

ممنونم عزیزم.
ان شاءالله شمام همیشه در کنار خانواده تون بهتون خوش بگذره :).

گندم چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت 16:31 http://40week.blogfa.com

سلام تولدت مبارک معمولی جان

سلام عزیزم،
مرسی :).

مریم.ش شنبه 22 مرداد 1401 ساعت 01:15

چرا همه چیو تا اون دو تا خط آخر خوندم ولی اونا رو نخوندم که یادم بیفته تولدته؟ : I تولدت با تاخیر مبارک باشه

مرسی عزیزم :). ان شاءالله تولد صد سالگی خودت .

کهکشانی جمعه 21 مرداد 1401 ساعت 01:14

تولدت مبارک دختر معمولی
ان شاءالله امسال چند تا از آرزوهات تیک بخوره
نمی دونم چرا آدما درست کار نمی کنن پول دربیارن
چرا واقعا
حالا اینا چیزی نیستا ولی کلا همش دنبال دور زدن قوانینیم

مرسی عزیزم.
خیلی مرسی :).
واقعا نمی دونم. متاسفانه؛ خیلی ها فکر می کنن از راه غیرقانونی زودتر و بیشتر می تونن چیزی به دست بیارن!

همه چی عالیه پنج‌شنبه 20 مرداد 1401 ساعت 20:20

تولدت مبارک دختر معمولی عزیز

انشالله برات بهترین ها پیش بیاد و سالیان سال در کنار عزیزانت روزگار رو به شادی و سلامتی بگذرونی

مرسی عزیزم.
ان شاءالله شمام در کنار خانواده و دوستاتون 120 ساله بشین :).

نازنین سه‌شنبه 18 مرداد 1401 ساعت 20:16

تولدت مبارک دختر معمولی :)
شاد و موفق باشی همیشه

مرسی عزیزم .
ان شاءالله تولد صد و بیست سالگی خودت .
بازم مرسی :).

لیلی سه‌شنبه 18 مرداد 1401 ساعت 14:25 http://Leiligermany.blogsky.com

تولدت مهمترین قسمت پستت شد با این که یک پاراگراف کوتاه نوشتی

، بله، من خودم خیلی مهمم، چی فکر کردی؟

رها یکشنبه 16 مرداد 1401 ساعت 18:37

تولدت مبارک عزیزم. برات آرزوی سالهایی پر از سلامتی، شادی و موفقیت بیشتر دارم.

مرسی عزیزم :).
ان شاالله در کنار شما :).

صبا یکشنبه 16 مرداد 1401 ساعت 10:38 http://gharetanhaei.blog.ir/

تولدت مبارک باشه عزیزم

پس ایم مسافرتی که رفته بودید واسه تولد خودت بود

همیشه به رستوران خوشمزه و غذای خوب

مرسی :).
:)))، نه، واقعا اتفاقی با تولدم یکی شد :).
مرسی :).

نفس یکشنبه 16 مرداد 1401 ساعت 03:42

خب دیگه واجب شد نظربزارم.
مبارک مبارک تولدت مبارک.بیا شمعارو فوت کن که صدسال زنده باشی.لبت شادو دلت خوش چوگل پرخنده باشی.هورااااا

مرسی عزیزم:).
ان شاالله صد سالگی خودت :).

دختری بنام اُمید! شنبه 15 مرداد 1401 ساعت 23:14

تولدتون مبارک، ان شالله تنتون سلامت و دلتون شاد باشه
مستقیم و حضوری با یکی قرارداد میبندیم، سرمون کلاه میزارن، سایت فریلنسری که جاب خود داره
چه خوب که معلم زبان خوبی پیدا کردید، خیلی مهمه مسیرزبان آموزی رو با چه استادی بری

مرسی، ان شاءالله شمام همیشه سلامت باشید :).
آره واقعا. حضوری هم آدم سرش کلاه میره، مجازی که دیگه جای خود داره .
آره، معلم خوبیه. فقط نمی دونم تا کجا قراره پیش بریم و چطوری، چون بالاخره آدم تا ابد که موضوع واسه حرف زدن نداره :).

زری.. شنبه 15 مرداد 1401 ساعت 18:39 https://maneveshteh.blog.ir/

تولدت مبارک دختر معمولی، همیشه شاد باشی و موفق:)
دختر معمولی این پروژه ها ربطی به کارت تو شرکت نداره؟ منظورم اینه یکسری پروژه خارج از شرکت قبول میکنی؟

مرسی عزیزم، منم برات آرزوهای خوب دارم :).
نه عزیزم، ربطی به شرکت نداره. از کسی هم نمی گیرم، یه کاری رو برای خودم می خوام انجام بدم شونصد ساله :)!

AE شنبه 15 مرداد 1401 ساعت 18:08

تولدتون مبارک!
براتون از صمیم قلب بهترین ها و گرم ترین آرزوها رو دارم

+ ازون شباهت کلمات عربی و فارسی که گفتید شاید برای شما هم جالب باشه که الجنسیه میشه تابعیت :)

مرسی :). امیدوارم زندگی شمام همیشه پر از خوشی و شادی باشه :).
من اینو نمی دونستم، مرسی که گفتین. کلا ما هر چی کلمه از عرب ها گرفتیم، خودمون به یه معنی دیگه به کارش بردیم.

نکته شنبه 15 مرداد 1401 ساعت 17:47

تولدتون مبارک ♥️
تذکره رو از مادربزرگا یا روضه های قدیمی شنیده بودم که میگفتن امشب تذکره کربلارو بگیر
لهجه مصری فکر کنم نرمتره و خشونت عربی معیارو نداره
جالبه کلمات عربی در فارسی با عربی متفاوته مثلا انقلابو اونا میگن ثوره ولی جالبتر از همه کهرباییه هست که فارسیه و عربا به معتی برق به کار میبرن بعد ما کلمه عربی برقو استفاده میکنیم

مرسی :).
آره، قدیمی ها می گفتن :).
کلا عربی - به نظر من- اون قدری که خیلی ها فکر می کنن خشن نیست. شایدم ما چون تجربه ی آلمانی یاد گرفتنو داریم، این طوری فکر می کنیم .
آره، خیلی کلمه هاشون با معنی دیگه ای تو فارسی کاربرد داره :/!

معصومه شنبه 15 مرداد 1401 ساعت 14:00

سلام

تولدت مبارککک. شاد و سالم باشی.
آره واقعا بنظر من کار فریلنسری برای هر دو طرف میتونه خیلی ریسک داشته باشه. کار درست گرفتن از افراد خودش یه مهارته. باز این سایت‌ها اگر قوانینش درست باشه میتونه کمک کنه.

سلام،
مرسی عزیزم :).
دقیقا همین طوریه. فریلنسرها هم طفلکی ها خیلی هاشون کلاه میره سرشون!

نیوشا شنبه 15 مرداد 1401 ساعت 13:24

سلام
تولدتون مبارکامیدوارم همیشه شاد و سلامت در کنار پسر و همسرتون باشید.

سلام عزیزم،
مرسی :). خیلی مرسی :).

ربولی حسن کور شنبه 15 مرداد 1401 ساعت 11:51 http://rezasr2.blogsky.com

سلام
تولدتون مبارک
خب این طوری که فقط لهجه مصری را یاد میگیرین پس اعراب سایر کشورها چی؟

سلام،
مرسی.
خب در کنارش، بهم عربی معیار هر چیزیو هم میگه ولی چیزی که من فهمیده ام اینه که لهجه های دیگه هم شبیه معیار نیستن، مثلا همین کلمه هایی که این آقاهه به عنوان مصری به من یاد میده، من تو ترانه های خواننده های لبنانی و مراکشی هم شنیده ام. ولی خب اون ناحیه ی خلیج فارس، خیلی شبیه تر به عربی معیار صحبت می کنن دیگه. اما اینایی که دورترن و تو آفریقا، تقریبا شبیه همون مصری ها صحبت می کنن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد