یه کم آلمانی


1- Schauspieler (شاو اشپیلا): کلمه اش یعنی بازیگر.

ولی توی یه بافت دیگه هم به کار می ره و معنیش میشه خودشیرین، کسی که می خواد پز بده با چیزی، می خواد خودی نشون بده.

مثلا یه بار یه توی یه پاریکینگی بودیم و تازه ماشینمونو پارک کرده بودیم. دو تا جوونی که یه ماشین اسپورت گرون قیمت داشتن، یهو با ماشینشون یه جوری گاز دادن که کلی صدا داد و همه ی توجه ها رو جلب کرده؛ یه آقای دیگه ای اونجا بود، گفت Schauspieler.

یعنی "میخواستن پز بدن"، "می خواستن مردم نگاشون کنن".

یا مثلا توی یه بافت دیگه اش، همسر یه همچین چیزی رو تعریف می کرد که با بچه های تیممون کار زیادی برای انجام دادن نداشتیم؛ رئیسمون هم اونجا بود از قضا. یکی اومد از جلوی اتاق رد شد، به ما گفت ئه کاری ندارین شما برای انجام دادن؟ یکی از بچه ها گفت Schauspieler.

یعنی طرف اومده بود جلوی رئیس خودی نشون بده و بگه اگه این تیم بیکار نشسته و کاری نمی کنه ولی تیم ما خیلی کار واسه انجام دادن داره. البته که این قضیه همه اش به شوخی بوده ها. ولی خواستم بافتش رو حس کنین.


2- Ich habe dich. (ایش هاب دیش): معنی تحت اللفظیش میشه "دارمت". معنی واقعیش هم میشه همون "دارمت" . فقط من نمی دونم چرا فقط من این کلمه رو توی پارک های بازی میشنوم. چند بار تا الان دیده ام که مثلا بچه ای می خواد از سرسره بره بالا و خیلی کوچیکه، خواهر یا برادرش پشتش وامیسته و می گه ایش هاب دیش؛ یعنی "برو، دارمت".

ولی جای دیگه ای هم شنیده ام این اصطلاحو. نمیدونم بچگونه است، یا مال همون بافت بازی کردنه یا چی.

بعدا اضافه شد: بچه ها، لطفا کامنت دوستمونو بخونین در مورد این اصطلاح.

نظرات 3 + ارسال نظر
رعنا شنبه 21 آبان 1401 ساعت 22:00

سلام
من از پارتنرم که آلمانیه پرسیدم و گفت این اصطلاح رو موقع دنبال بازی استفاده می کنند به معنی گرفتمت! و گفت جای دیگه استفاده نمیشه.
مگر اینکه دقیقا معنی تو رو دارم بده دیگه. مثلا بگی که درسته خانوادم پیشم نیستن ولی تو رو دارم

سلام عزیزم،
مرسی که پرسیدی :).
اون بافتی که من شنیدم این اصطلاحو چند بار، بچه ها دنبال هم نمی دویدن.
مثلا دقیقا طرف پشتش واستاده بود و بگم دستش توی بیست سانتی خواهر/برادرش بود. ولی بازم معنی مشابهی میده، یعنی گرفتمت، هواتو دارم، من پشتتم.

دختری بنام اُمید! جمعه 20 آبان 1401 ساعت 15:56

در واقع کلمه معنی خودنمایی میده، خودشیرین، زیرمجموعه خودنمایی محسوب میشه :دی

آره، آفرین، دقیقا همین خودنماییه. کلمه شو پیدا نمی کردم.
مرسی :).

نیوشا پنج‌شنبه 19 آبان 1401 ساعت 00:39

اصطلاح ایش هابه دیش چه جالب بود

حالا خدا کنه معنیشو من درست فهمیده باشم از چیزی که از بچه ها شنیده ام .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد